Dydaktyka
Zgodnie z zasadami Deklaracji Bolońskiej celem studiów nie jest pamięciowe opanowywanie informacji ani nauka zawodu, lecz maksymalizacja szans absolwenta na rynku pracy. Stąd też zajęcia dydaktyczne prowadzone w KFR kładą nacisk na „uczenie się” zamiast nauczania, podmiotem procesu dydaktycznego jest student, a nie nauczyciel.
W najbliższej przyszłości ocena efektywności studiów nie będzie polegać na formalnej realizacji programu według zasady ZZZ (zakuć, zdać, zapomnieć) ale na tzw. „learning outcomes” czyli na opanowaniu samodzielności myślenia i wnioskowania, kojarzenia faktów z różnych dziedzin wiedzy oraz na rozwoju inteligencji i osobowości.
Mamy nadzieje, że po zrealizowaniu zajęć dydaktycznych z fizjologii roślin, gdy zapomnicie już Państwo wiele szczegółów podawanych w czasie wykładów i ćwiczeń, nadal będziecie rozumieli kompleksowość głównych zjawisk fizjologicznych zachodzących w roślinie, które determinują jej wzrost i rozwój.
Zajęcia dydaktyczne z genetyki, hodowli roślin i nasiennictwa oraz biologii rozmnażania powinny umożliwić Państwu zrozumienie uniwersalności zasad rządzących rozwojem i kojarzeniem organizmów żywych. Mamy również nadzieję, że będziecie pamiętać iż to hodowla roślin (odmiany) uwolniła ludzkość od klęski głodu oraz pozwoliła na stworzenie nowych genotypów o niespotykanych w przyrodzie właściwościach.
Ci, którzy w przyszłości chcieliby zawodowo zająć się hodowlą roślin i nasiennictwem powinni wiedzieć, że od hodowców, oprócz wiedzy hodowlanej i doskonałej znajomości biologii rośliny wymagane są cechy charakteryzujące artystów: intuicja, poczucie piękna i last but not least – odrobina szaleństwa, szczególnie, gdy chodzi o wyznaczanie celów hodowli.
Tematy prac dyplomowych
- Charakterystyka zmian metabolizmu azotu w lucernie i soi w odpowiedzi na fitotoksyczność kanawaniny / dr Paweł Staszek
- Charakterystyka systemu antyoksydacyjnego w dzbaneczniku brzusznym podczas trawienia wspomaganego tlenkiem azotu / dr Paweł Staszek
- Udział peroksyredoksyny w ustępowaniu spoczynku zarodków nasion jabłoni / dr Katarzyna Ciąćka
- Wpływ roztworów niejonowych nanocząsteczek metali na przebieg procesu kiełkowania wybranych gatunków roślin / dr Chrystian Chomontowski
- Próba zastąpienia środków ochrony roślin zawartych w otoczkach nasion poprzez nanocząsteczki srebra, złota, miedzi i platyny / dr Chrystian Chomontowski
- Pobudzanie nasion wybranych gatunków roślin z wykorzystaniem metody hydropriming, solid matrix priming oraz osmopriming / dr Chrystian Chomontowski
- Udział jasmonianów w regulacji odcinania kwiatów łubinu / dr Agata Kućko
- Zależne od ROS mechanizmy aktywujące strefę odcinania kwiatów łubinu / dr Agata Kućko
- Aktywność biologiczna jasmonianów w tkankach zwierzęcych / dr Agata Kućko
- Określenie roli tlenku azotu podczas starzenia nasion / dr hab. Urszula Krasuska, prof. SGGW
- Regulacyjna rola cyjanowodoru podczas ustępowania spoczynku i kiełkowania nasion / dr hab. Urszula Krasuska, prof. SGGW
- Wpływ niechemicznego zaprawiania nasion wybranych gatunków na przebieg kiełkowania i zdrowotność siewek / dr Aleksandra Orzeszko-Rywka
- Możliwości poprawy jakości materiału siewnego wybranych gatunków za pomocą biostymulatorów / dr Aleksandra Orzeszko-Rywka
- Ekologiczne metody zaprawiania nasion przy wykorzystaniu naparów/olejków roślinnych jako alternatywa dla zaprawiania chemicznego / dr Aleksandra Orzeszko-Rywka